apokonoeekau

16 Februari 2010

Elaun guru Tahmir Melaka tinggal RM10!

Elaun guru Tahmir Melaka tinggal RM10!
Angkasanuri

Bermula minggu ini semua elaun guru tahmir di Melaka dipotong daripada RM 50 tinggal Rm 10 je.

Perkara ini dinyatakan oleh Majlis Agama Islam Melaka melalui surat yang diedarkan kepada semua guru tahmir yang terlibat mengajar di surau dan masjid di seluruh Melaka.

Langkah itu sebagai langkah penjimatan yang dilakukan oleh kerajaan negeri Melaka dalam menangani krisis kegawatan ekonomi.

Saya mencadangkan, cek yang dipulangkan oleh kerajaan Negeri Selangor yang 'didermakan' oleh kerajaan Melaka untuk membayar tunggakan cukai tanah milik Yayasan Basmi Kemiskinan digunakan untuk menampung kos membayar elaun guru tahmir di Melaka.

Saya rasa itu lebih besar pahalanya jika dilakukan oleh Ketua Menteri Datuk seri Muhd. Ali Rustam kerana mengutamakan keperluan dalam negeri daripada menjaga kepentingan negeri lain.

Jika kerajaan negeri sanggup berhabisan puluhan ribu ringgit hanya untuk program 'Gegau 1 Melaka' baru-baru ini tak kanlah kerajaan Melaka tak mampu nak bayar elaun guru tahmir?

Ada baiknya Ketua Menteri Melaka belajar daripada Ketua Menteri Pulau Pinang, Lim Guan Eng bagaimana kaedah menaikan elaun guru tahmir dan para penghafal Al Quran di Pulau Pinang seperti yang dilakukan kerajaan negeri.

0 ulasan:

Halaman

ANTARA AKTIVIS PAS CAW. CHABAU

ANTARA AKTIVIS PAS CAW. CHABAU

Cari Blog Ini