apokonoeekau

01 November 2009

KEADILAN UNTUK TIAN CHUA


Semasa era reformasi, anak-anak aku semuanya masih bersekolah. Masa itu jugalah ceramah-ceramah tentang isu-isu semasa banyak diadakan. Informasi yang disampaikan adalah yang berkaitan tentang pemecatan Anwar sebagai TPM serta kezaliman yang dilakukan ke atasnya serta orang-orang yang rapat dengannya.

Siang... kami menjalankan routine harian tetapi waktu malam pergi ke ceramah. Tak kira dekat atau pun jauh, jika tiada hal, pasti kami akan pergi. Kadang-kadang angkut anak-anak sekali.
Selain ceramah, salah satu sumber informasi kami ialah internet. Dari situlah kami menngenali siapa Tian Chua. Kesannya, banyak tokoh-tokoh reformasi yang menjadi idola anak-anak aku. Dan, Tian Chualah antara yang mereka respect dan tabik spring.


Mengapa Tian Chua?? Daripada penyertaannya dalam demonstrasi demi demonstrasi, dia menunjukkan keberanian dan istiqamah yang begitu jitu dalam apa yang diperjuangkannya. Sehingga kini, apabila nama Tian Chua disebut atau dikaitkan dengan apa-apa hal sekalipun, they get very excited.


Mereka lihat Tian Chua sebagai ikon reformasi dan sekarang salah seorang tokoh pemimpin PKR yang komited dan konsisten serta istiqamah dalam perjuangan.... humble serta people-friendly, down to erath serta selfless. Itu persepsi mereka tentang insan yang mereka kenal sebagai Tian Chua.


Baru-baru ini, Tian Chua telah dijatuhkan hukuman enam bulan penjara dan denda RM3,000 selepas mahkamah mendapatinya bersalah terhadap tuduhan menggigit seorang anggota polis serta menghalangnya daripada menjalankan tugas.


Kejadian ini berlaku semasa demonstrasi membantah pindaan perlembagaan bagi melanjutkan umur bersara pengerusi Suruhanjaya Pilihanraya (SPR) dari 65 kepada 66 tahun. Ia berlaku di luar bangunan Parlimen.


Yang geramnya, Tian ketika itu berada dalam keretanya, telah diheret keluar dengan cara yang kasar dan telah dibelasah serta ditumbuk oleh anggota polis. Weh... udah kena belasah macam tu, takkan nak berdiam diri. Memang patut pun telinga polis tu kena gigit. Pada aku, itu namanya self-defence.


Tapi.... mahkamah di bumi Satu Malaysia ni, isy.. tak tahu nak kata ler, keputusan demer sering menimbulkan kontroversi. Ater... kalau melibatkan pemimpin parti pembangkang, kes mesti sangkut punya. Tetapi.... kalau terkena batang hidung pemimpin UBN dan koncu-koncu demer, semedangnya tak da kes dan tak cukup bukti.


Contoh yang paling nyata, ialah kes Lingam korek... korek... korek and the gang. Suruhanjaya Diraja, dah kata ada kes dan demer-demer ni boleh dibawa kemuka pengadilan, tup-tup... si Ghani Petai kata, tak cukup bukti ler... bukti tak strong ler... Kepala hotak dia!!!


Kalau rupa itu, maknanya Suruhanjaya Diraja ni.... haprak , tak boleh pakai dan tidak ada credibility ler. Cadangan dan hasil dapatannya semuanya rubbish, tak reliable dan dibakulsampahkan begitu saja. SUHAKAM... toothless and now Suruhanjaya Diraya pun dah toothless. Jadi, siapa yang ada TARING sebenarnya???


Berbalik kepada cerita Tian Chua tadi... apakah hukuman yang dkenakan ke atasnya itu adil dan seadil-adilnya. Apakah mahkamah telah menjalankan perbicaraan yang adil terhadapnya?? Atau.... keputusan yang dijatuhkan hanya semata-mata untuk menghilangkan kelayakan Tian sebagai MP Batu. Wallahualam....

Tetapi, itu satu kemungkinan yang berasas. Dan... di bumi Satu Malaysia ini, yang dikuasai oleh UBN, semuanya boleh berlaku. UBN dilindungi.... pembangkang dizalimi. Yes... Malaysia Boleh!!!

Oleh sebab, ada persepsi, yang mahkamah telah tidak berlaku adil, maka dengar ceritanya, satu kempen Juctice For Tian Chua akan diadakan. Dan, Tian juga aku kira akan membuat rayuan untuk dibicarakan semula terhadap hukuman serta tuduhan ke atasnya.

Juctice For Tian Chua!!! Demi keadilan.... kami akan bersamamu.

0 ulasan:

Halaman

ANTARA AKTIVIS PAS CAW. CHABAU

ANTARA AKTIVIS PAS CAW. CHABAU

Cari Blog Ini